Microsoft 365 logo
AAA-logotyp

7 tecken på att du behöver byta IT-leverantör- av Squad IT

Byta it leverantör

4 min läsning

Med rätt IT-partner får du en rad fördelar, inkluderat lägre kostnader, mindre driftstopp, ökad IT-säkerhet och effektivare arbetsflöden.

Men oftast skjuter företagsägare och chefer på beslutet att byta IT-leverantör, trots att nuvarande leverantör inte presterar optimalt.

När din IT-leverantör inte är tillräckligt flexibel för att växa eller förändras med ditt företag är det dags att bryta upp.

Till att börja med måste du veta när det är dags att avsluta uppdraget.

Den här artikeln pekar på sju tecken (bland många) att din tjänsteleverantör inte längre kan hantera dina nuvarande eller framtida IT-behov.


#1 De löser inte återkommande problem

En trygg IT-leverantör använder de senaste verktygen och tekniken för att upptäcka och lösa problem innan de stör din verksamhet.

När problem inträffar ska leverantören noggrant dokumentera händelsen och rekommendera åtgärder för att förhindra framtida händelser av samma typ.

Om kollegor gnäller över hur dålig ”IT” är, har du ett upprepande fall av samma eller liknande problem. Det avslöjar leverantörens bristande uppmärksamhet och rapportering, eller brist på teknisk expertis och yrkesstolthet.

Om ditt företag upplever samma problem om och om igen bör du se dig om efter en ny leverantör. IT-strul kostar dig mer än du tror och det är något de flesta företag inte har råd eller orkar med.


#2 De har alltid ursäkter och glömmer återkoppla

Det här är ett ganska tydligt tecken på att de inte längre anser att de behöver imponera på dig.

Kanske är de överarbetade, kanske underbemannande eller kanske det bara finns en specialist som just nu råkar vara på semester.

Hur som, det är inte ditt ansvar.

Så istället för att få en lösning, får du höra ursäkter. Istället för att få svar på dina frågor, glömmer de återkoppla. Och när du ber dem åka ut till dig vägrar de.

Med rätt IT-partner slipper du detta.


#3 De är taktiska, inte strategiska

Förr kunde reaktiv IT-support vara det enda ditt företag behövde. Du betalade för en tidsbank och när du behövde hjälp gjorde du avrop mot tidsbanken.

Varje månad fylldes det på med mer tid som du kunde nyttja.

Hade du tid kvar brann den ut.

Men var du på väg att överskrida den tiden du hade för innevarande månad kunde du välja att betala för att fylla på eller vänta tills nästa månad.

Världen har förändrats och med den snabba digitaliseringen behöver du mer än en reaktiv IT-support.

En engagerad IT-leverantör jobbar proaktivt för att förstå ditt företag, inifrån och ut, och jobbar för att anpassa system, lösningar och processer till strategiska mål.

Fråga dig själv hur längesen det var det din IT-leverantör granskade din molnstrategi, informerade dig om nya säkerhetshot och utbildade dig i hur du bäst använder tjänsterna de har levererat.

Finns det inget svar på frågorna har din nuvarande IT-leverantör troligtvis inte en plan för dig.


#4 Du växer, de har stagnerat

Alla företag börjar som små, men med ihärdighet och smarta beslut växer företaget. I den takt som ett företag växer ökar också behovet av att använda rätt verktyg.

Beviset att din IT-leverantör inte visar ett intresse i att utveckla ditt företag och hjälpa dig att växa, visar sig oftast i deras leveransförmåga. De uppdaterar dig mindre frekvent, har långsammare svarstider och försening på åtgärder.

Andra tecken på att din framgång har överträffat leverantörens förmåga är att de vägrar hjälpa dig med modern teknik, som exempelvis molntjänster.

Teknikutvecklingen går snabbt.

Om din leverantör inte vill hjälpa dig med Microsoft Azure, IT-säkerhet i molnet och kan visa dig andra molntjänster de själva inte erbjuder, bör du hitta en som gör.

Molntjänster kommer inte att försvinna. Nya sätt att göra saker på kommer ständigt att dyka upp och kan ge ditt företag stora fördelar.

Du behöver jobba med en IT-partner som kan ge ditt företag den IT-support som hjälper dig att nyttja tekniken till din fördel.

Och även om de själva inte säljer tekniken ska de kunna föreslå det nya. Det kostar mer än det smakar om du har en leverantör som ser till sin egen plånbok före nyttan för dig som kund.

Ett bra och långsiktigt partnerskap kan inte byggas på själviskt egenintresse.


#5 De förstår inte din bransch

En värdefull IT-leverantör tillhandahåller inte bara stöd på en grundläggande nivå, utan tar också itu med branschrelaterade frågor.

De borde ha en djupgående expertis och förståelse för din bransch och hur tekniken du använder påverkar din produktivitet och effektivitet.

Exempelvis har advokatbranschen många möjligheter till förbättringar med molntjänster.

En kunnig IT-leverantör ska ge dig insikter för hur du kan förbättra arbetsflöden och känna till hur de kan hjälpa dig prestera på toppnivå.


#6 De pekar finger och skyller ifrån sig

En av de största fördelarna med att outsourca dina IT-frågor till samma leverantör är att allt kan hanteras av ett företag. Du får en single-point-of-contact för alla dina teknikfrågor.

Naturligtvis kommer du att ha olika leverantörer för att du använder olika programvaror.

Men om du upptäcker att din IT-leverantör ständigt skyller på andra leverantörer är det ett tydligt tecken på att de inte tar ansvar och att de inte jobbar proaktivt.

En bra IT-partner hjälper dig att lösa teknikproblem även när det inte är deras fel. De ska ta ansvar och utbilda dig i varför problemet uppstår, inte skylla ifrån sig.

De ska vara rådgivare i teknikfrågor och hjälpa dig att hantera problem så att du slipper bollas mellan olika parter.

Till en mer allvarlig sak; om den du jobbar med visar bristande engagemang för att ta ansvar, är det mycket troligt att de tar IT-säkerhet alldeles för avslappnat och bekvämt.

Den du jobbar med ska ta IT-säkerhetshot på största allvar. Det är något som ökar lavinartat och om ditt företag faller offer för cyberbrott kan det ha stora negativa konsekvenser.


#7 De visar brist på medgörlighet

Företag, stora som små, outsourcar IT.

Men mindre företag behöver en tjänsteleverantör som är mer flexibel och kan anpassa sig till förändrade behov.

Det kan vara såna enkla saker som prissättning, villkor och till viss utsträckning omfattningen av deras tjänst.

Företag och relationer är dynamiska, det som var rätt igår behöver inte längre vara optimalt idag. Därför vill du jobba med en leverantör som är redo att anpassa sig.


Sammanfattning (och nästa steg)

Om dessa problem känns bekanta kan det vara dags att inse att du behöver en annan IT-supportlösning än vad du just nu får.

Den goda nyheten är att du inte är fast och att byta IT-leverantör är enklare än du tror.

Om du känner att saker kan vara bättre än vad det är, lita på dina instinkter. Utforska dina alternativ. Din framgång ligger på spel och det finns mer att vinna än förlora.

Vi kan hjälpa dig.

Kontakta oss

Andra populära inlägg

IT-företaget Squads logo

Vi är IT-specialister som jobbat med IT i över 20 år.


Vi hjälper företag som ditt att:


  • Sänka IT-kostnader
  • Flytta tekniken från marken till molnet
  • Komma igång med Office 365 och Microsoft Azure
  • Få tillgång till experter och mycket mer


Ta del av din kostnadsfria konsultation genom att fylla i formuläret eller ring oss på 08 533 329 77.

Kontakta oss för en kostnadsfri konsultation